In gesprek met Arnold van der Linden

In gesprek met Arnold van der Linden

Arnold van der Linden

‘We gaan moeilijke dahliasoorten niet uit de weg’

In gesprek met Arnold van der Linden van Maatschap van der Linden en ZoonIn gesprek met Arnold van der Linden van Maatschap van der Linden en Zoon

Het is herfst en dat betekent dat het rooien van de dahliaknollen in volle gang is. Arnold van der Linden van Maatschap van der Linden en Zoon in Hillegom maakt graag tijd voor ons vrij om te vertellen over het familiebedrijf, het dahliaseizoen en de populariteit van deze bloem.

De vierde generatie

‘De maatschap is per 1 januari van dit jaar opgericht’, vertelt Arnold trots. ‘Officieel heten we nu dus Maatschap van der Linden en Zoon, na jarenlang als J. van der Linden & Zoon b.v. geopereerd te hebben. Het familiebedrijf is rond 1925 opgericht. Mijn broers Maarten, Rob en ik waren in 1980 de derde generatie die in het bedrijf trad. Sinds begin dit jaar zijn respectievelijk onze zoons Jelle, Koen en Niels de maatschap ingestapt. Leuk!’

Dahlia’s en bijzondere bolgewassen

‘Door de jaren heen is er op ons bedrijf van alles geteeld. Voor mijn tijd zelfs groenten en tabak, later onder andere ook gewassen als freesia, gloriosa en vallota. Nu focussen we ons, samen met een team van kundige medewerkers, voornamelijk op dahlia’s en bijzondere bolgewassen zoals calla’s, tropaeolum en cosmos (chocoladeplantje).’

Geduld is het toverwoord

‘Wij telen een vrij groot assortiment dahlia’s van zo’n 250 verschillende soorten. Daarbij gaan we moeilijke soorten zeker niet uit de weg. We pakken regelmatig soorten op die voor andere kwekers om uiteenlopende redenen niet interessant zijn, maar door de handel wel gevraagd worden. Vaak vragen deze soorten extra aandacht omdat ze bijvoorbeeld gevoeliger zijn voor bacterieziekten en/of virussen, onkruidbestrijding moeilijker verdragen of moeilijker knollen vormen. Geduld is hierbij het toverwoord. Hoewel het natuurlijk niet altijd lukt, zien wij dit als een leuke uitdaging!’

Beleving van de seizoenen

‘De liefde voor het vak is er met de paplepel al ingegoten. Nog elke dag kan ik genieten. In zijn algemeenheid vind ik de beleving van de seizoenen een heel mooi aspect van ons vak. Elk seizoen zijn we met een ander facet van onze teelten bezig en ziet ook de omgeving, de natuur er heel anders uit. Dat verveelt nooit, waarbij ik een lichte voorkeur heb voor het vroege voorjaar, wanneer je alles naar je toe ziet komen (15 januari valt toch ook in deze periode?…;).’

Verwachtingen positief

‘Nu zitten we in de herfst en dat is altijd een nogal intensieve periode. Rooien, verwerken en afleveren van de producten die naar de handel gaan. De nattigheid van de afgelopen periode maakte het er niet makkelijker op, omdat de rooicapaciteit hierdoor achteruitgaat. Maar onze verwachtingen zijn positief. Wat we tot nu toe gerooid hebben, is over het algemeen een redelijk tot goed product. Langzamerhand zijn de latere, meer onzekere partijen aan de beurt. Dat is altijd spannend. De vorst van de afgelopen week stond niet op ons verlanglijstje.’

Kracht van de dahlia is de veelzijdigheid

‘Ook als het om de populariteit van de dahlia gaat, ben ik positief gestemd. De kracht van de dahlia is de veelzijdigheid. De dahlia kan bij bijna alle gebruiksmogelijkheden die de sierteeltsector biedt een rol spelen, met haar verschillende hoogtes, bloemvormen en -kleuren en bladvormen en -kleuren. In een periode dat je moet concurreren met veel andere soorten bloemen, doet de dahlia het goed en steeds beter. Je ziet ook dat de dahlia steeds vaker wordt gebruikt in stijlvolle, exclusieve toepassingen.’

Je vergeet bijna hoe mooi het product is

‘Onze sector kent op dit moment veel uitdagingen die de aandacht vragen. We moeten ons wel blijven realiseren dat we in de bloembollenwereld, en de dahlia in het bijzonder, met hele mooie producten werken. Dit kunnen we niet genoeg uitdragen! Bij de dahlia speelt sinds enkele jaren het Holland Dahlia Event een grote rol in de promotie. Rond deze door de dahliasector breed gedragen B2B-activiteit, zie je in hoog tempo ook particuliere en particuliergerichte initiatieven ontstaan. Zoals die in Keukenhof, de mozaïeken en de andere plaatsen waar showtuinen zijn en workshops gegeven worden. Dit krijgt veel aandacht in de pers en op social media. Daar worden wij als kweker van de dahlia natuurlijk heel blij van!’