We maken wat er gevraagd wordt

We maken wat er gevraagd wordt

We leveren wat er gevraagd wordt

Op bezoek bij A.T.G. & G.T. van Haaster in de Zilk

De grote drukte van Valentijnsdag is net voorbij. En dus doen ze het ten tijde van dit interview bij van Haaster even wat rustiger aan. Maar daarna gaat alles weer over op volle productie. Want Internationale Vrouwendag, Engelse Moederdag en Pasen staan alweer voor de deur.

We spreken Gerald van Haaster, van A.T.G. & G.T. van Haaster in De Zilk. Gerald is in 2010 het bedrijf van zijn vader Albert van Haaster ingestapt. Van Haaster is al ruim een eeuw een familiebedrijf. Sinds 2000 richt het bedrijf zich op snijhyacinten. Vier soorten worden er gebroeid: de China Pink, Delftblauw, Fondant en Blue Star. Alle snijhyacinten, zo’n 4 miljoen, worden geleverd aan de boeketerie, die op hun beurt de grote supermarkten weer bevoorraden.

We maken wat de klant wil en niet andersom

Het enthousiasme voor het vak is duidelijk merkbaar bij Gerald. ‘Ik ben onwijs trots op de manier waarop wij hier het werk doen. We maken namelijk wat de klant wil; in aantallen, gemengd of op kleur, gespoeld of niet gespoeld. Alle wensen zijn bespreekbaar. En als je dat goed doet, dan zijn je klanten ook tevreden.’

Uitzondering in ons vak

‘In ons vak zijn we een uitzondering in de manier waarop wij de snijhyacinten broeien en leveren’, vervolgt Gerald. ‘We planten de bollen op in kleine kratjes. Die gaan zo’n 16 weken in de koeling zodat de bol goed kan rusten. Vervolgens heeft de bol 10 dagen in de kas nodig om te groeien tot een volwaardige snijhyacint. Er liggen zo’n 100 hyacinten in een veilingfust. Los, en dus niet gebonden. Dat scheelt 5% aan knipschade en een man aan de boeketlijn. Ook hier denken we met de klant mee!’

Uitbloeiproeven

‘Iedere order die hier de deur uit gaat, wordt bovendien in een uitbloeikamer getest op kamertemperatuur. Supermarkten geven een garantie van 7 dagen. Geregeld krijgen we een rapport hoe onze hyacinten het gedaan hebben. Je hebt natuurlijk het risico op vroegbloeiers of uitval. Dat hoort er allemaal bij. Maar dat risico wil je zoveel mogelijk beperken. Daarom is het goed dat we altijd feedback krijgen. Daar vragen we overigens ook altijd actief naar. In de bloemenwereld sta je dichterbij de consument dan in de bollenwereld. Die terugkoppeling vind ik daarom prettig. We leren er van, onze bloemen worden er beter van en we kunnen beter inspelen op wat de klant graag wil.’

Keurmerk MPS-GAP

Iedere broeierij die levert aan supermarkten doet er goed aan zijn bedrijf MPS-GAP te laten certificeren. De eisen die gesteld worden, hebben te maken met veiligheid, duurzaamheid en kwaliteit maar ook met hoeveel gewasbeschermingsmiddelen je gebruikt en hoe je met de teelt omgaat. ‘Dat kan je misschien als gedoe ervaren, maar het dwingt jezelf om een goed product te leveren’, vertelt Gerald. ‘Eerder hebben we te maken gehad met de Tesco keuring die echt een voorloper is op de regels. Dus wat dat betreft is het voor ons geen extra moeite om aan de MPS te voldoen. Bovendien is het goed voor je imago en heb je echt een extra plusje wat weer belangrijk is voor de afzetmogelijkheden.’

De toekomst

‘Alle broeihyacinten kopen we in. We zouden makkelijk onze capaciteit kunnen verhogen naar 8 miljoen. Echter is het aanbod van bollen laag. Daar hebben we het mee te doen.

Een prachtige nieuwe dahlia kraam

‘Om niet alleen maar van het voorjaarsseizoen afhankelijk te zijn, hebben we vorig jaar een prachtige kraam van 12 hectare in dahliateelt overgenomen. Ton van Eijk van FBT regelt voor ons de complete in- en verkoop van dahlia’s. Van het inkopen van de stekjes tot de verkoop van knollen. In samenwerking met Ton proberen wij nu ook onze klantgerichte visie in de dahliateelt door te zetten. Niet eerst maken en dan aanbieden, maar eerst vragen en dan maken!’