Een blik op Keukenhof en het Bloemencorso

In gesprek met Mark Heemskerk en Peter Lindaard

 

Mark Heemskerk en zijn broer Rob, van J. Heemskerk & ZN BV, hebben jarenlange ervaring als bollenkwekers en zijn een vaste waarde in de bollenwereld. Ze spelen een belangrijke rol bij evenementen zoals de Keukenhof en het Bloemencorso. In een uitgebreid interview vertellen Mark en Peter Lindaard van FBT over hun betrokkenheid bij deze evenementen en de impact die ze hebben op de bollensector.

 

Bijdrage aan Keukenhof en Bloemencorso

Mark en Rob Heemskerk van Heemskerk & Zn. BV in De Zilk dragen al tientallen jaren bij aan de Keukenhof als inzenders, waarbij hun deelname verder gaat dan alleen bedrijfsbelang. ‘Wij zijn nu al 52 jaar inzender bij de Keukenhof, sinds 1972! En dat vinden we gewoon hartstikke leuk om te doen. Het is vooral de passie voor het vak die ons elk jaar motiveert om mee te doen, ook al plukken we daar niet direct de financiële vruchten van’, legt Mark uit. ‘Bij het Bloemencorso is de betrokkenheid vooral Rob zijn ding. Mijn broer Rob is actief in het bestuur van Corso Groep de Zilk en helpt bij het coördineren en leveren van bloemen.’

 

Belang van Keukenhof voor de sector

Mark benadrukt het enorme belang van Keukenhof voor de bollensector. ‘Keukenhof is een wereldwijd visitekaartje voor de Nederlandse bloemenbollenteelt. Voor 19 euro per kaartje kun je daar een groot deel van de dag heerlijk vertoeven. Het is ongelooflijk hoeveel mensen vanuit alle delen van de wereld naar Lisse afreizen om dit bloemenspektakel te ervaren. Dus het is een fantastisch uithangbord voor ons.’

 

Zachte tinten zijn veel meer Instagram-waardig

In recente jaren heeft Mark een opmerkelijke verschuiving waargenomen in de kleurvoorkeuren van de bezoekers, vooral van die uit China. Dit is een land waar hij intensief zaken mee doet. ‘Waar toeristen uit China een paar jaar geleden nog een voorkeur hadden voor de traditionele kleuren rood en geel, zien we nu een groeiende vraag naar tulpen in roze, witte en pastelkleuren. De jongere generatie Aziatische bezoekers, die nu vaker naar de Keukenhof komen, vinden deze frisse kleurtjes veel mooier en zijn veel meer Insta-waardig! Daar hebben wij onze inzendingen dan ook zeker op aangepast.’

 

De natuur is onvoorspelbaar

Dit weekend kijken we ook uit naar het jaarlijkse Bloemencorso in de Bollenstreek. Peter Lindaard van FBT is al 12 jaar vrijwilliger bij het Bloemencorso en is de afgelopen dagen al flink in de weer om 4500 kratten aan geplukte hyacinten bij elkaar te krijgen. De voorbereidingen voor dergelijke grote evenementen zijn intensief en beginnen maanden van tevoren’, vertelt Peter. ‘De grootste uitdaging van het corso is het timen van de bloei van de bloemen. De datum van de corso ligt natuurlijk vast, maar de natuur is onvoorspelbaar. Het kan wel daarom weleens noodzakelijk zijn om bloemen uit verschillende regio's te halen en zelfs uit andere landen. Dat is dit jaar overigens niet nodig geweest.’

 

Toename bereidwilligheid kwekers

‘Ik merk dat de afgelopen jaren de bereidwilligheid van kwekers om bij te dragen aan het Bloemencorso best wel gegroeid is. Het evenement trekt zo ontzettend veel bezoekers, dus iedereen is er ook bij gebaat om hun steentje bij te dragen. Van het leveren van bloemen tot het beschikbaar stellen van busjes. En dat waarderen we uiteraard enorm! Ik kijk enorm uit naar aankomend weekend, wanneer ik de hele route van het Bloemencorso meefiets. De energie van het enthousiaste publiek langs de kant geeft altijd een enorme kick. Als het weer ook nog eens meezit, kan het weekend echt niet meer stuk!’

 

Traditie lokaal en internationaal

Mark sluit af: ‘Het is gewoon enorm mooi dat we de kans hebben om bij te dragen aan een traditie die zowel lokaal als internationaal zo gewaardeerd wordt. Met de Keukenhof verblijden we jaarlijks meer dan een miljoen mensen. En het corso is echt een hoogtepunt voor de toeristen. Ook ik sta aanstaande vrijdag in Noordwijkerhout om de lichtjesshow te bekijken!’