Nu Keukenhof haar deuren geopend heeft, is het weer gezellig druk in de Bollenstreek. Samen met arrangeurs, 100 bloembolleninzenders en 600 bloemenshowdeelnemers zorgt Henk de Mooij ervoor dat ruim 1 miljoen mensen 8 weken lang optimaal kunnen genieten van de mooiste voorjaarsbloeiers en bijzondere bloemenshows. We gaan in gesprek met Henk de Mooij, manager Parkbeheer bij Keukenhof.
Het is alweer het 11e seizoen voor Henk de Mooij bij Keukenhof. 13 jaar geleden kwam hij aan boord als Manager Parkbeheer. Alle operationele aangelegenheden zoals de groen- en bloemvoorziening, de bloemenshows, maar ook het parkeerbeleid en veiligheid vallen onder zijn hoede.
‘Het weer was de eerste twee weken nadat Keukenhof haar deuren had geopend niet heel geweldig', begint Henk. ‘Desondanks mocht Keukenhof al veel bezoekers ontvangen. Afgelopen Paasweekend was het park zelfs uitverkocht! Extra veel geluk voor de bezoekers met Pasen, want de zon scheen volop. Dat maakt alles natuurlijk nog mooier. De eerste weken is het relatief koud gebleven. Er was zeker al wat kleur in het park, maar met de zon van de afgelopen dagen en de zonnige dagen die nog voorspeld zijn, gaat het park en de gewassen geweldig kleurrijk opkomen!’
Bezoekers van Keukenhof konden in de week van Pasen hun ogen uitkijken in het Oranje Nassau paviljoen. Hier vind je de grootste rozenshow van Europa. ‘Met tallozen gewassen van geweldige kwaliteit’, vervolgt Henk. ‘Vorige week woensdag vonden de vak- en handelskeuringen plaats. De jury had maar liefst 347 keurvazen om te beoordelen. Dat geeft wel aan hoeveel draagvlak er is vanuit het vak voor de Rozenshow in Keukenhof!’
Wie het Willem Alexander paviljoen betreedt, stapt binnen in een oase van tulpen. Maar liefst 800 soorten tulpen staan geplant in de volle grond op Keukenhof waarvan honderden tentoongesteld staan in het Willem Alexander paviljoen. ‘Mensen vergapen zich ieder jaar weer aan al die verschillende tulpen. En lopen werkelijk waar in extase door het park en de paviljoens. Wij zijn 10 maanden bezig om het park op het niveau te krijgen waar het nu staat, en dan is het voor ons een geweldig om te zien dat mensen zo aan het genieten zijn.’
Veranderingen zijn er ook. Keukenhof ziet er net weer even anders uit dan andere jaren. Zo is het Beatrix paviljoen door een andere arrangeur opgemaakt. ‘Door Heleen Valstar, de bekende arrangeur. Hoe leuk is het dat haar dochter Kim nu in haar voetsporen is getreden. Kim heeft de hele wereld over gezworven en heeft net als haar moeder één en al passie en oog voor dit vak. Zij behoort tot de nieuwe generatie arrangeurs die nieuwe kennis en inzichten inbrengt, van aanpakken weet en de paviljoens weet om te toveren tot iets magisch. En dat is precies waar onze bezoekers van houden.’
Daarnaast zie je nog een verandering opbloeien. Bloemenshows met tulpen, hyacinten en weekshows waren er altijd al. Veel kwekers werken mee aan de shows. Maar nu staan er ook steeds meer handelsbedrijven om hun producten te showen. Keukenhof is er dus voor een steeds breder platform.’
‘Kwekers die een plek als inzender van bollen weten te bemachtigen hebben overigens een streepje voor’ vervolgt Henk. ‘Als jij inzender bent, en dat zijn er 100 ieder jaar, dan word je gekenmerkt als kwaliteitskweker. Alle deelnemende kwekers krijgen een officieel en exclusief inzenderslogo die zij mogen hanteren.’
Corona heeft er in heel Europa voor gezorgd dat je niet zomaar overal meer aan kan komen waaien. ‘Ook bij Keukenhofhebben we in die tijd een online ticketsysteem ingevoerd, waarbij bezoekers van tevoren al kaarten voor een bepaalde dag en tijdstip konden boeken. Het boeken van tijdsloten hebben we erin gehouden na corona. Het grote voordeel is dat we de bezoekersstroom veel beter kunnen sturen. Zoals met Pasen afgelopen weekend. Dan kunnen we van tevoren al aangeven dat we uitverkocht zijn. Bovendien is de druk op de toegangswegen en parkeerterreinen ook veel beter te reguleren. Een goede ontwikkeling dus.’
Wat blijft, is dat mensen uit wel 100 verschillende landen ons ieder jaar blijven bezoeken. De dekking is zo breed. De VS, maar ook China zijn heel belangrijke landen voor de bollenhandel. Maar feitelijk gezien maakt het niet uit met welke landen je zakendoet, Keukenhof trekt mensen uit de hele wereld aan. Sinds 2014 meer dan een miljoen bezoekers per jaar. Keukenhof is een bucketlist bestemming en blijft een beproefd concept!’
Over de toekomst is Henk positief. ‘Bloemen houden van mensen en mensen houden van bloemen, is een bekende spreuk. En zo is het echt. Dat geldt overigens niet alleen voor de oudere generatie,’ voegt Henk toe. ‘Sterker nog, de jongere generatie wint aan populariteit. Hoe dan ook, mensen van alle leeftijd vinden bloemen onverminderd mooi. Daar blijft altijd markt voor.
De 1,1 miljoen bezoekers zijn allemaal bloemen liefhebbers en komen hier voor een mooi en ‘instagrammable’ decor. Met shows, inzendingen en opstellingen die meegaan met de tijd. Grote kans dat deze liefhebbers vervolgens ook thuis, ergens op een plekje in de wereld, een eigen bloementuintje maken. En dat is dan ook precies het doel van de collectieve bloemenpromotie op Keukenhof: dat we mensen weten te inspireren en ze er thuis wat mee gaan doen!’